Husbil

För vissa passar en husbil bättre än en husvagn. Många tycker att det är lättare att manövrera en bil, även om den är stor, än att köra en bil med ett så pass stort släp som en husvagn ändå utgör. Precis som när det gäller husvagnar finns det husbilar i många olika prisklasser, där de dyraste har fler finesser än många enfamiljshus.

De första husbilarna tillverkades när privatbilismen fortfarande var en ung företeelse. En av de första modellerna, Pierce-Arrows Touring Landau, visades på en motormässa i New York 1910. Tiden var dock inte mogen för någon storskalig försäljning av denna typ av fordon, inte minst med tanke på att två världskrig skulle komma, och en ekonomisk kris mellan dem. Det var först på 50-talet, när privatbilismen också tog fart på allvar, som produktionen av husbilar kom igång på allvar.

En av de mest kända modellerna från 50-talet är Bedford Dormobile, som lanserades 1957. Den hade gasspis, diskbänk, köksskåp och säten som kunde omvandlas till sängar. Den hade också ett uppfällbart tak, som gjorde det möjligt att stå upprätt i bilen. Enligt författaren Anthony Burgess, som ägde ett exemplar, var bilen ett utomordentligt exempel på brittisk design, men tyvärr också ett skolexempel på britternas outvecklade sinne för praktiska detaljer. Det hände t.ex. att skruvar saknades.

Dagens husbilar

Det finns husbilar med många olika utseenden och funktioner, och i många olika prisklasser. Man kan dock dela in dem i tre huvudgrupper, som ibland kallas för C-klass, B-klass och A-klass. C- och B-klass byggs på vanliga chassin, oftast på chassin av samma typ som vanliga skåpbilar eller lätta lastbilar. A-klassbilar, däremot, byggs på speciella husbilschassin och har därför ingen avskiljare mellan boendedelen och förarhytten. Egentligen är det över huvud taget missvisande att tala om en förarhytt på en husbil av A-klass. A-klass är de lyxigaste husbilarna, och det är inte ovanligt att de kostar en miljon kronor, eller mer.